Glutenfritt tunnbröd

IMG_4208

Det här kan vara det godaste glutenfria brödet jag har ätit, från början kommer det här receptet från Pelles mamma, men jag har gjort om det lite. Jag har bytt ut lite av mjölmixen till havregryn och tillsatt linfrön, just för att få upp fiberinnehållet. Jag har även minskat en hel del på sirapen, men det blir minst lika bra ändå!

Till ca 20-25 kakor

4 dl vätska, jag använde fil, men det går minst lika bra att använda något mjölkfritt alternativ

0,5 dl sirap

2,5 tsk bikarbonat

1,5 tsk salt

3 msk linfrön

1 dl ren havregryn

ca 8-9 dl fin glutenfri mix

kitchenaid

Blanda alla ingredienser, men börja med halva mängden mjölmix. Arbeta in mer mjölmix allt eftersom, degen ska vara rätt kladdig, men ändå gå ihop!

Rulla ut degen i längder och dela upp till ca 20-25 bitar. Kavla ut små kakor och stek i torr stekpanna.

Matilda

Kommentera

