Sötpotatis med parmaskinka och parmesan

IMG_4242

Det är här är min absoluta favoriträtt just nu! Så därför fick det bli min middag idag.

Sötpotatis, rödlök, parmaskinka, glutenfria krutonger, stora vita bönor, parmesan och färsk salvia är en perfekt kombination!

För ca 4 portioner:

2 stora sötpotatisar

1 röd lök

olivolja

3-4 skivor glutenfritt bröd

100 gram parmaskinka

1 burk stora vita bönor, ca 230 gram avrunnen vikt

parmesan

Färsk salvia, eller om du gillar någon annan krydda bättre så tar du den.

IMG_4237

Börja med att skala och skära sötpotatisen i ca 1 cm tjocka skivor, lägg i en ugnsfast form. Skär löken i större klyftor och strö över. Ringla olivolja över och ställ in i ugnen på 200 grader till potatisen är mjuk, det tar ca 20 min.

Medan potatisen är i ugnen så skär du bröd i tärningar och steker i olivolja.

Ta ut formen när potatisen är mjuk och lägg över parmaskinkan tillsammans med krutongerna, ställ in i ca 5 min till.

Avsluta med att blanda i de stora vita bönorna och toppa med salvia och parmesan!

Jag kryddade inget, mest för att jag tycker att smakerna talar så mycket för sig själva. Men det går självklart att ta lite svartpeppar eller annan valfri krydda, det man tycker om!

Matilda

Kommentera

