Salt kolasmörkräm

kolacupcakes

I Fredags bakade jag dessa cupcakes, men har inte tagit mig tid att lägga upp receptet.

Jag tänkte lägga ut receptet på smörkrämen jag gjorde, eftersom den är helt magiskt god!

Det blir en hel del smörkräm, så det räckte till och med till en rulltårta som jag bakade dagen efter 🙂

325 gram rumstempererat smör

150 gram strösocker

50 gram vatten

2 st äggvitor

1 burk karamelliserad mjölk

havssalt

Börja med att ta fram smöret i god tid, det får absolut inte vara kallt. Vispa det därefter vitt och fluffigt, ställ åt sidan!

Blanda strösocker och vatten i en kastrull, låt koka till 121 grader samtidigt som du vispar äggvitorna på medelhastighet. När sockerlösningen har nått 117 grader ökar du hastigheten och vispar äggvitorna till hårt skum. När sockerlösningen är 121 grader varm, häll den i en tunn stråle ner i äggvitan samtidigt som den vispar på högsta hastighet! När all sockerlösning är i, sänk till medelhastighet och låt den vispa till marängen har svalnat.

Klicka därefter i smöret och den karamelliserade mjölken, vispa noga till allt är väl blandat! Smaksätt med havssalt.

Lycka till!

Matilda

Kommentera

