Nöt- och mandelfria macarones

macarons

Tråkigt nog har jag legat sjuk i en hel vecka och har inte haft ork att uppdatera, men nu är jag frisk och tänkte ge en massa roliga tips och recept! 🙂

Tänkte börja med att tipsa om en nöt- och mandelfri macaron! Såklart är den dessutom glutenfri. Går också enkelt att göra mjölkfri, med en mjölkfri smörkräm mellan!

Jag fyllde mina med en smörkräm med lime- och mynta, men det går såklart göra precis vad man vill!

2 äggvitor (70 gram)

90 gram mixade solroskärnor

90 gram florsocker

30 gram strösocker

70 gram florsocker

karamellfärg, valfri

Börja med att mixa solroskärnorna till ett fint pulver. Vispa äggvitorna till ett fast skum, tillsätt strösockret och den större mängden florsocker och vispa till en hård maräng. Vänd sedan ned solroskärnorna och resten av florsockret med en slickepott. Färga med valfri färg!

Spritsa ut på bakplåtspapper på plåtar, låt dem stå i 1 timme i rumstemperatur och torka innan de åker in i ugnen på 160 grader 13-15 min. Nedersta delen av ugnen!

Lycka till!

Matilda

Kommentera

