Mejerifri kokosyoghurt

IMG_4830.JPG

Jag har nu äntligen försökt mig på att göra yoghurt på kokosmjölk. Och jag måste säga att jag blev positivt överraskad!

Den blir ju inte sådär tjock och krämig som vanlig yoghurt, lite mer som drickyoghurt! Men den blir sådär härligt syrlig om du låter den stå i alla fall minst 1 dygn. Om du nu inte gillar kokos, och inte heller tål komjölk –  den smakar faktiskt inte så mycket kokos, så prova!

Nu använde jag yoghurten i en smoothie tillsammans med päron, hallon, mango och banan! Då man får en smoothie med härligt syrlig yoghurtsmak, men utan yoghurt. Men den går absolut att äta som den är 🙂

500 gram, kokosmjölk, gärna extra krämig

2-3 kapslar mjölksyrebakterier, jag använde Probimage

Eventuell smaksättning, tex vanilj

Börja med att ställa in kokosmjölken i kylen så att den blir riktigt kall. Vispa sedan kokosmjölken så krämigt det bara går, det gäller att ha lite tålamod!

Öppna sedan kapslarna och tillsätt pulvret och rör om. Häll upp i en glas eller plastburk, täck med en tunn duk och låt stå i rumstemperatur minst 1 dygn. Här gäller det att röra om då och då och smaka, för att få den som du vill ha den! Ju längre den står desto syrligare blir den. Hur länge den sedan håller i kylskåpet vet jag inte riktigt ännu, men jag återkommer! 🙂

Lycka till!

Matilda

 

 

Kommentera

